Reisverhalen Alaska en Yukon

Laat je inspireren door reisverhalen over Alaska en Yukon van andere reizigers

Verhalen van onze reizigers

Klanten als ambassadeurs. Zo kijkt opDroomreis.nu namelijk naar haar reizigers. Zorgen dat jij niet alleen super-enthousiast op reis gaat, maar óók vol prachtige ervaringen terugkeert, dat vinden we ontzettend belangrijk. Het persoonlijke (contact) staat daardoor bij ons centraal, en geen enkele reis of reiziger is hetzelfde. Daarom is het essentieel om elkaar te leren kennen. Dus bel ons, of – nog leuker – kom langs op ons kantoor in Amersfoort.

Laat je hieronder inspireren door reisverhalen over Alaska en Yukon van onze reizigers. Bovendien willen we onze reizigers tevens héél hartelijk danken voor het delen van hun geweldige ervaringen!

Root Glacier | Reisverhalen Alaska | lees ervaringen van anderen | opDroomreis.nu
Moose kalf | Reisverhalen Alaska | lees ervaringen van anderen | opDroomreis.nu

Alaska; een herinnering voor het leven…

Normaal gesproken reizen we op de bonnefooi. Dus we boeken ons ticket plus de eerste overnachting en gaan… Bij Alaska hadden we het gevoel dat we daar niet op deze manier konden reizen, vanwege het korte hoogseizoen en de beperkte accommodaties. Daarom besloten we de reis te laten boeken en kwamen op de site van Judith terecht. Na mailwisseling en telefonisch contact boekten we onze reis bij haar. Best spannend, een kleine reisorganisatie, want komt dat wel goed…?

En óf dat goed kwam!! We hebben een fantastische reis gemaakt. Beter hadden we niet kunnen wensen. Alles was op en top geregeld! We sliepen bijvoorbeeld op mooie plekjes in ontzettend leuke cabins langs stromende beekjes en maakten ons eigen kampvuurtje. De immense natuur, de gletsjers de gletsjertocht, de beren van Katmai NP, alle elanden, walvissen en orka’s die we gezien hebben. We zijn namelijk zulke unieke ervaringen rijker. Alaska; een herinnering voor het leven… En ja we gaan zeker nog een keer terug!!

Judith ontzettend bedankt voor dit prachtige avontuur!!

Jeroen en Vanessa, Alaska 2018

Katmai NP, beer | Reisverhalen Alaska | lees ervaringen van anderen | opDroomreis.nu
Log cabin wilderness Lodge Tok | Reisverhalen Alaska | lees ervaringen van anderen | opDroomreis.nu

We kwamen Judith tegen op de Verre Reizen beurs in Den Haag in mei 2017. In eerste instantie waren we vooral geïnteresseerd in Nieuw-Zeeland. Vanwege haar enthousiasme over Alaska, hebben we echter besloten om in de zomervakantie daar naartoe te gaan. Dankzij Judith is het een fantastische reis geworden. We hebben zelf al enkele verre reizen gemaakt en weten wat we leuk vinden om te doen. Maar, door samen met Judith naar de mogelijkheden te kijken hebben we enkele out of the box activiteiten gedaan. die heel erg gaaf waren. Zoals op het terrein staan bij locals voor een echte Alaskan experience & een vlucht over Mount Denali. Judith luisterde goed naar onze wensen en kwam met een voorstel voor allerlei accommodaties en activiteiten. Hierbij gaf ze ons de mogelijkheid om buiten ons eigen denkkader (en soms comfort zone) te kijken. Tijdens de reis was ze goed beschikbaar, al was alles zo goed georganiseerd dat we haar niet echt nodig hebben gehad. Achteraf bleek de aflevering van de camper anders was dan vooraf afgesproken [inzake het schoonmaken van de camper en hoe ze daar per verhuurlocatie net iets anders mee omgaan]. Dat heeft zichzelf gelukkig goed opgelost. Wat we hierbij echter merkten was dat Judith actief aan de slag ging met onze feedback en vragen.

Judith biedt reizen ‘off the beaten track’, een aanrader!

Jan-Willem en Valérie, Alaska 2017

Alaska vogel | Reisverhalen Alaska | lees ervaringen van anderen | opDroomreis.nu
Husky | Reisverhalen Alaska | lees ervaringen van anderen | opDroomreis.nu
Seward walvistocht | Reisverhalen Alaska | lees ervaringen van anderen | opDroomreis.nu

Wij hebben onze reis naar Alaska & Yukon geboekt via opDroomreis.nu en zijn bijzonder tevreden over de wijze waarop Judith voor ons deze droomreis heeft samengesteld. Er is voorafgaand aan onze reis voldoende contact geweest tussen ons en Judith, waardoor onze reis tot in de puntjes was verzorgd.

De accommodaties waren gevarieerd en kunnen wij omschrijven van eenvoudig tot luxe maar altijd wel authentiek en passend in het beeld wat je over Alaska en Yukon hebt. De verschillende eigenaren die wij onderweg hebben ontmoet waren zeer vriendelijk en erg behulpzaam met het geven van tips over hoe je je dag kunt invullen.

Zonder iemand tekort te willen doen, willen wij in het bijzonder uitlichten ons verblijf bij Steve en Joy in Huck’s Hobbit Homestead. Deze bijzondere mensen nemen echt de tijd voor je en terwijl Joy een fantastisch ontbijt of diner verzorgt, luister je met heel veel plezier naar de vele verhalen van Steve over het avontuurlijke leven hier. De cabin ligt mooi afgelegen en hier ervaar je echt dat gevoel van vrijheid. Geen luxe maar wel het ruige en mooie Alaska als decor. Ook het voeren van de vele vogels in hun achtertuin was een ervaring op zich en niet te vergeten onze dag kanoën…… Fantastisch!

Overige praktische zaken waren ook goed geregeld zoals voldoende informatie voor en tijdens de reis in de vorm van boekjes en folders. De auto huren via Go North verliep prima en als je de auto terugbrengt regelen zij een taxi voor je. Judith bedankt voor alles!

Anton en Miranda, Alaska en Yukon 2017

5 uitgelichte reisverhalen Alaska

Het is zo leuk om te zien dat onze reizigers bijna boeken vol kunnen schrijven over hun gemaakte reis. Graag geven we daarom een podium voor de langere beschrijvingen, juist zodat jij meer inspiratie op kunt doen. Het werkt heel simpel; je klikt op de gewenste polaroid en de pagina scrollt automatisch naar de desbetreffende review.

“3 dagen kajakken in Kenai Fjords NP; een magische ervaring!”

“De hele avond was het Noorderlicht overal!”

“’s Avonds zag ik mama Moose met kalf al snuffelend voorbij mijn cabin komen…”

“Achter elke foto zit
een uniek verhaal”

“De South Canol Road was zó mooi dat we ‘m 2x reden”

Rob & Annemieke | Vancouver Island en Yukon

Aanvang 2021 besloten wij om vanaf augustus 2022 zes weken naar Canada te gaan. Het was nog volop Corona tijd met volstrekte onduidelijkheid over wat de regels in Canada zouden gaan worden. Het idee was om twee weken naar Vancouver Island te gaan om vervolgens vanuit Whitehorse de Yukon met een 4WD truck camper te gaan bezoeken.

Wij kwamen in contact met Judith Maas van opDroomreis.nu, die na een eerste kennismakingsgesprek, voor ons de twee weken Vancouver Island volledig heeft ingevuld en ons tips heeft gegeven voor de Yukon. Ook vertelde zij ons in alle eerlijkheid wat voor haar de risico’s gezien de Corona perikelen waren en verwees zij ons voor de grotere financiële uitgaven zoals camperhuur en vluchten naar de standaard reisorganisaties

Haar voorstellen bleken spot on te zijn. Dankzij haar zijn wij op Vancouver Island op plekken geweest die wij zelf nooit zouden hebben gevonden: prachtige verblijfsplekken, die op zich al een reis waard zouden zijn ,in schitterende omgevingen. Met name het verblijf in A Snug Harbour Inn in Ucluelet was voor ons ongekend. Ook de overige overnachtingsplekken in Campbell River, Port Renfrew en Victoria waren uitstekend.

Tijdens de reis hield zij nauwkeurig de vinger aan de pols. Kleine onduidelijkheden werden meteen opgelost.

Voor wat betreft ons verblijf in de Yukon adviseerde zij ons welke wegen te berijden om een optimale ‘Wilderness experience’ te hebben. Ook deze adviezen pakten zeer goed uit. De South Canol Road zouden wij zonder haar niet gevonden hebben, en deze, zo’n 400 km lange gravel road zal ons altijd bij blijven. Zó mooi, dat wij hem twee keer gereden hebben.

Kortom: Judith maakt indruk door haar deskundigheid, organisatietalent, en servicegerichtheid en eerlijkheid. Bij haar geen loze commerciële prietpraat: haar adviezen zijn waardevol.

Voor ons in ieder geval reden om onze volgende trip, naar Alaska (3e keer) weer met Judith te organiseren. Hierbij een zeer grote kans, dat wij de camper vervangen door een huurauto met B&B’s, gezien onze ervaringen op Vancouver Island.

Rob en Annemieke, Vancouver Island & Yukon 2022

Review rondreis Yukon - Noorderlicht - opDroomreis.nu
Review rondreis West-Canada - Ucluelet, A Snug Harbour Inn - opDroomreis.nu
Review rondreis West-Canada - Campbell River Whale Watching - opDroomreis.nu

Bas & Rosanne | Alaska, Yukon en Vancouver

De ruige, ongerepte natuur van British Columbia… daar hadden we onze zinnen op gezet toen we vorige winter onze vakantieplannen voorzichtig vorm gingen geven. Voorzichtig, omdat we eigenlijk ook niet zo goed wisten waar we moesten beginnen. Canada was voor ons nog onbekend, dus bezochten we een Canadabeurs in Zeist. En oh, wat waren we blij dat we daar Judith tegen kwamen! Tussen alle grote, commerciële aanbieders die ons ‘wel even zouden vertellen wat we wilden en moesten doen’ waren we maar wat blij met Judith haar persoonlijke, oprechte interesse in ons als personen en de wensen die wij zelf hadden voor onze vakantie. En wat bleek: niet British Columbia, maar Yukon en Alaska bleken veel beter bij onze ‘Droomvakantie’ te passen. Dus vlogen we, op advies en met kundige en toegewijde voorbereiding van Judith, in augustus niet naar Vancouver, maar naar Anchorage, klaar voor ons verre avontuur.

Onze eerste twee weken in Alaska hebben we kort gezegd een week ‘water’-pret gehad, en een week de binnenlanden van Alaska ontdekt. We zijn na een dagje Anchorage met de trein naar Seward afgereisd, met als hoofddoel om daar drie dagen te kajakken in het Kenai National Park. Dat was echt geweldig, en wat ons betreft voor avonturiers een absolute aanrader. We vertrokken met twee gidsen van Sunny Cove (de organisatie waar Judith de trip voor ons had geboekt) en twee andere gasten vanuit Seward naar de fjorden om daar drie dagen (twee nachten) te gaan kajakken en kamperen. Daar hebben we eigenlijk alles wel gezien wat er te zien is, op orka’s en bultruggen na (maar ja, je kunt ook niet alles hebben!). Een fantastische, magische ervaring onder zeer kundige en leuke begeleiding van Sunny Cove.

Na onze waanzinnige tijd in Seward en de fjorden zijn we met de auto naar het Denali National Park afgereisd. Althans, dat was onze bestemming, totdat bosbranden (letterlijk) roet in het eten gooiden. De bosbranden waren zo hevig, dat ze de Parks Highway hadden ingesloten, en die snelweg (de enige directe naar Denali) dus niet meer begaanbaar was. Dat was even spannend, want wat was wijsheid? Gelukkig hebben we met Judiths partner organisatie aldaar (Go North) heel goed contact gehad over de mogelijkheden.

Na overleg met hen hebben we er toen voor gekozen om om te rijden (300 mijl!) via de Denali Highway, met een extra noodzakelijke overnachting tussendoor. Dat kostte ons een nacht in het Denali National Park, maar bracht ons wel over de prachtige Denali Highway. Dat was, wat ons betreft, ook echt een waanzinnige ervaring. 200 kilometer dwars over de toendra, met af een toe een groepje kariboes die langs sjokten, een zeearend die ons argwanend aankeek wanneer we traag langs haar nest reden… Geheel op z’n Cruijffiaans een geluk bij een ongeluk dus!

Na een korte stop in Denali (helaas door de te moeten maken omweg te kort voor ons om het park recht te doen) en een relaxte nacht in de buurt van Fairbanks reden we af op wellicht de warmste, meest persoonlijke bestemming van onze reis, en daarmee ook de bestemming waar we het slechts afscheid van konden nemen. Want wat hebben we een heerlijke, gezellige, en hartverwarmende tijd bij John en Jill in Tok gehad. Je hebt Alaska en de gastvrijheid van de mensen niet ervaren als je niet bij John en Jill bent geweest!

Tot slot zijn we na John en Jill nog een week in Yukon geweest. Een enorm contrast met Alaska, want waar in Alaska nog de nodige ‘toeristische’ trekpleisters waren, kenmerkte Yukon zich door de stilte en de rust. Wij vonden onze tijd in Kluane dan ook absoluut een hoogtepunt. Een prachtig park met heel veel wandelmogelijkheden en relatief weinig toeristische bewegingen. Onze vakantie hebben we afgesloten met een nachtje Whitehorse (wij raden de Wayfarer’s Oysterhouse absoluut aan om te gaan eten!) en twee nachten Vancouver op onze weg terug. Al met al hebben we dus toch nog een stukje Brits Colombia gezien

Wij willen Judith hierbij nogmaals heel hartelijk danken voor het samenstellen van onze droomreis (want dat was het inderdaad!). De plekken waren prachtig, de locaties en verblijven waren met zorg uitgekozen, en het contact met Judith was altijd fijn, laagdrempelig en open. Ik geloof niet dat wij iets ‘anders’ hadden gedaan, of hadden gewild gedurende onze vakantie. We zijn super dankbaar voor deze reis en daar heeft Judith een onmisbare rol in gespeeld. Thanks a million!

Bas en Rosanne, Alaska, Yukon & Vancouver september 2019

Wandelen in Yukon | Reisverhalen Alaska | lees ervaringen van anderen | opDroomreis.nu
Zeehonden op ijsschots | Reisverhalen Alaska | lees ervaringen van anderen | opDroomreis.nu
Denali Highway | Reisverhalen Alaska | lees ervaringen van anderen | opDroomreis.nu

Marian | Alaska

Van 26 augustus tot 11 september alleen op vakantie gegaan naar Alaska. Na veel zoeken, en niet gevonden wat ik zocht, kwam ik bij Judith uit. Na mijn eerste contact met Judith voelde dit meteen goed. Ze stelde de juiste vragen, wat nogal eens anders is. Na wat mailen over en weer, was ik/wij eruit hoe de invulling zou gaan worden. Maar ik moest nog een tijd wachten voor ik zou gaan!

Ik heb daarna ook persoonlijk contact gehad met Judith, dat voelde onmiddellijk goed. Mijn reis begon in Anchorage, daar was ik in een B&B wat niet het meest luxe was, maar zo gezellig!! Kleine opzet, gewoon een huis waar je met enkele andere aan het ontbijt zat en rustig een gesprek voerde. De volgende dag heerlijk gewandeld door het park, om wat bij te komen van de lange reis.

Ik heb de volgende dag de trein genomen naar Seward, want het leek me heerlijk om met de trein te reizen, wat ook zeker zo was. Heerlijk van de natuur genieten in de trein; je krijgt veel info tijdens je treinreis, van het personeel, als er wildlife te zien is, of iets anders wat interessant is om te zien! Je kan de gewone treinklasse pakken (adventure class), dan heb je een comfortabele stoel, 2 aan 2. Maar je kan ook de gold star klasse pakken. Dan krijg je er een heerlijk diner bij, en zit je boven in de trein, kan je rondom en boven je kijken en heb je fijnere stoelen. Maar daar hangt dan wel een prijskaartje aan. Ik heb ze alle 2 gedaan, in de gewone trein, kan je ook in de restauratiewagon eten halen! In Seward ben ik met een boot het water opgegaan, het was heerlijk weer, en gingen voor de walvis, orka en dolfijnen, maar die lieten zich niet zien. Jammer, wel een adelaar, puffins, zeeleeuwen, en veel mooie natuur!

Daarna terug met de trein naar Anchorage. Daar heb ik het Alaska Native Heritage Centre bezocht, heel indrukwekkend. Veel info en veel te zien over hoe de mensen vroeger leefden. Heb ook de Exit Glacier bezocht, om te zien hoeveel de gletsjer al is gesmolten. De dag erna met de trein naar Denali, een lange reis, maar door alles wat er te zien is, en de informatie onderweg was het zo voorbij! Daar met de bus een gezellige tocht gemaakt, waar ook weer over van alles verteld wordt, en je kan wandelen. Steeds word je weer verrast door de veelzijdige natuur, bergen en dan weer beren en moose die rustig aan de wandel zijn!

Ook heb ik in Kantishna in het Denali National Park verbleven, daar kan je zelf gaan wandelen, zonder gids, en de kans loopt om een beer tegen te komen, dus; berenspray mee!! Dan naar Fairbanks met “mijn” trein, heerlijk! Hier nog 4 dagen verbleven, voordat ik weer naar huis zou gaan. Hier zou ik ook de kans krijgen om het noorderlicht te zien!! In de nacht op pad, koud, maar het was niet voor niets, zo mooi om dat te zien. Fenomenaal om dit – al is het maar één keer – te zien. De hele avond was het overal!!

Judith, bedankt voor deze schitterende tijd die ik in Alaska heb doorgebracht. Het was een ervaring om nooit te vergeten, waar jij een groot aandeel in hebt gehad. En veel tijd in hebt gestoken om mijn vakantie helemaal top te maken!!

Mocht ik naar Australië of Nieuw-Zeeland willen reizen, is het voor mij wel duidelijk waar ik moet zijn en dan hoor je weer van mij!

Marian, treinreis Alaska september 2019

Fairbanks, Noorderlichttour | Reisverhalen Alaska | lees ervaringen van anderen | opDroomreis.nu
Eland vanuit de trein | Reisverhalen Alaska | lees ervaringen van anderen | opDroomreis.nu
Treinreis Alaska | Reisverhalen Alaska | lees ervaringen van anderen | opDroomreis.nu

José | Alaska

Aangetrokken door de speciale naam en de uitnodigende teksten nam ik vorig jaar contact op met Judith om een te kijken of ze een speciale Alaska reis voor mij samen wilde stellen. Een reis die ik, ongepland, alleen zou gaan maken. Liever niet met de auto maar met de trein.

Nou, een hele speciale reiservaring is het ook geworden met voor mij drie echte hoogtepunten.

Mijn verblijf bij het gastvrije echtpaar John & Jill in Tok zal ik niet gauw vergeten. John had me al gewezen op moddersporen en inderdaad s ’avonds zag ik moeder Moose met kind op hun gemak snuffelend voorbij mijn cabin komen. En hiken in de bergen voorzien van berenspray en een jachtgeweer is ook niet echt alledaags. Blij dat we er geen tegenkwamen.

De 6-uur durende busrit naar het Kantishna Roadhouse in Denali National Park is eigenlijk een excursie. Je ziet er zoveel wildlife; grizzly ’s , kariboe, moose en zelfs een Canadian lynx zagen we voorbij de bus rennen. De gidsen verzorgen een dagelijks programma waaruit je zelf een keuze kunt maken; hiken, fietsen, lezingen bijwonen, kennismaken met de sledehonden of s ‘avonds een wandeling naar Wonder Lake met zicht op Mount Denali. Lekker even op de veranda van mijn cabin zitten en genieten van de natuur vond ik ook heerlijk.

Ronduit spannend en spectaculair was de vlucht in een 6-persoons propellervliegtuigje naar Chinitna Bay. Gelukkig was het mooi en rustig weer, dus onderweg prachtige gletsjers en meren kunnen zien. En beren natuurlijk! Soms zelfs zo dichtbij zelfs dat ik dacht, pff, dat hoeft nou ook weer niet. Maar zo heb ik wel hele mooie foto’s kunnen maken van moeder beer met jong die aan het vissen waren, héél speciaal.

Judith nogmaals dank, voor je professionele en vooral ook je persoonlijke aanpak. Niks zo vervelend als ergens aankomen en de medewerkers van een desk kijken je aan bij het horen van je naam. ‘Wie? Uh, en wanneer gereserveerd?’ Gelukkig heb ik daar geen last van gehad, alles prima geregeld.

José, treinreis Alaska juli 2019

Lake Clark NP beer | Reisverhalen Alaska | lees ervaringen van anderen | opDroomreis.nu
Tok, Log Cabin Wilderness Lodge hiken | Reisverhalen Alaska | lees ervaringen van anderen | opDroomreis.nu

Martin | Alaska

Bovenaan mijn bucketlist staat een rondreis door Alaska. Met ruige, ongerepte, natuur en wild life als thema en een wensenlijstje met activiteiten en verblijfplaatsen heeft Judith hier tot mijn grote verrassing een compleet en uitgebreid reisvoorstel voor opgesteld. Je herkent direct professioneel maatwerk en tijdens het lezen kom je al direct in vakantiestemming en dan denk je YES dit wil ik, YES dit doe ik.

Mijn reisroute door Alaska ging van Anchorage naar Denali – Fairbanks – Tok – McCarthy – Valdez – (ferry naar) Seward – Homer en dan weer terug naar Anchorage. Met de huurauto, een splinternieuwe Jeep Cherokee, is rijden in Alaska een feestje. Lekker rustig, goed begaanbaar ook op de gravelwegen en waanzinnige uitzichten.

De accommodaties onderweg waren perfect, Judith kent de juiste adresjes daar. De meeste schitterend gelegen in de natuur met vriendelijke eigenaren die je ook nog eens goed ontbijt verzorgen. Subliem was de overnachting bij Log Cabin Wilderness Lodge van John en Jill bij Tok waar je ’s avonds ook nog een goed diner krijgt samen met de andere gasten. Na het avondeten nemen John en Jill je mee het ruige bos in voor het spotten van wildlife.

Ik had ook diverse activiteiten op het lijstje en hieronder kort de beleving hiervan:

Denali – Bustour Kantishna Wilderness Trails, deze gaat het diepst het National Park in naar Katishna en duurt ruim 12 uur maar dan zie je wel naast het adembenemende landschap ook veel verschillende soorten wildlife zoals kariboes, beren en golden eagles. Bij het zien van wildlife stopt de bus en krijg je voluit de gelegenheid om te kijken en foto’s te maken.

Vanuit McCarthy een half day wandeling Root Glacier onder begeleiding van goede en leuke gids. Mooie tocht met een lage moeilijkheidsgraad. Een enorme beleving om met ijzeren klauwen onder je schoenen gewoon stevig op ijs te staan en te lopen. Op terugweg kwamen we nog een beer tegen die ons nieuwsgierig aankeek. Later op middag de Kennecott Mill Tour gedaan, een oude houten fabriek waar koper uit de rotsstenen werd gehaald. Je gaat echt een eeuw terug in de tijd.

Vanuit de havens van Valdez en Seward een boottocht naar de gletsjers en dan zie je de machtige natuur van Alaska vanaf het water. De gletsjers zijn immens breed en hoog en schitterend blauw van kleur. Je hoort het ijs kraken en op het water op ijsschotsen ervoor liggen zeehondjes. Onderweg zijn naast veel vogels ook walvissen en orka’s te spotten.

Vanuit Homer een Bear Viewing tour gedaan met Sasquatch Alaska Adventures. Eerlijk is eerlijk het is niet goedkoop maar deze levenservaring is het meer dan waard en één die nooit meer uit je geheugen wordt gewist. Zo ontzettend gaaf om met twee kleine vliegtuigjes (10 mensen en twee piloten) op klein strandje van Katmai NP te landen en dan middenin de levenswereld van de beren te staan. Door je als groep rustig en compact op te stellen benader je de beren tot op enkele tientallen meters. Ze kijken je ook rustig en nieuwsgierig aan en accepteren dat je er bent. Hier bleef de fotocamera dan ook constant klikken en maak je één van die foto’s die je thuis groot op de muur ophangt. En achter elke foto zit een uniek verhaal!

Deze reis was voor mij een geweldige vakantie en overtrof al mijn (hoge) verwachtingen en die ik niet zou hebben beleefd zonder de grandioze inzet van Judith Maas van opDroomreis.nu.

Judith hartstikke bedankt hiervoor.

Martin, Alaska juni 2018

Katmai NP, bear viewing | Reisverhalen Alaska | lees ervaringen van anderen | opDroomreis.nu
Katmai NP, beren | Reisverhalen Alaska | lees ervaringen van anderen | opDroomreis.nu